A Place Called Here By Cecilia Ahern

12615602_449149105277413_8943292144694849130_o

 

This is my 2nd Cecilia Ahern novel after The Gift.
Didnt really know her before but i have watched P.S I love You years ago and i thought it was a sweet love story movie. Especially with the Irish ambience and accent.

My first novel in my thirties was actually by Elif Shafak. I stopped reading novel since medical school. I was too busy i guess. I used to read Barbara Cartland, Jude Deveraux, Sidney Sheldon, Virginia Andrews, and not forgetting all the Mills and Boon series when i was a teenager. Later, it seemed that i get occupied all the time. Continue reading

Give Them Their Quality Time

cupcake naurah

 

Alhamdulillah.
One hectic yet meaningful day had gone.

These are the cupcakes that Naurah made with our neighbour’s daughter just before she broke her forearm.
She was asking to do baking with me so many times but I am not good at baking plus I was so occupied with lots of things around the house everyday.
She also wanted to do art & craft with me and again, the same reason was given.

And so I asked our good neighbour to have a baking session for these girls.
So while the cupcakes were in the oven, they went to play badminton. And then, the bad incident happened… Continue reading

You Are what You Believe

Alhamdulillah, sekali lagi saya dan sahabat-sahabat dapat menghadiri usrah bulanan Papisma.

Usrah sesi baru ini kami memilih untuk mengupas buku Apa Erti Saya Menganut Islam (AESMI) oleh Dr Fathi Yakan. Buku yang tidak asing lagi daripada silibus usrah para penggerak Islam. Tajuknya berbunyi ringkas dan mudah namun kupasannya belum tentu lagi bagaimana kerana ianya bergantung kepada cara olahan dan kefahaman naqib serta ahli sesebuah usrah tersebut.

Pertemuan kali ini, naqib mengupas bab pertama buku ini iaitu AESMI dari segi akidah.

Bab pertama ini mengajak semua pembacanya betul-betul faham kenapa kita mesti mulakan segala-segalanya dengan keyakinan kepada Pencipta kita iaitu Allah SWT. Betapa setiapnya bermula dengan keyakinan kita, kepercayaan kita serta baik atau buruk sangka kita ke hadrat Allah SWT serta segala kehidupan kita.

Dengan memahami dan memasuki Islam dari segi akidah, kita akan faham setiap tindak tanduk kita, keluarga kita, sahabat kita dan semua manusia sejagat.

Dengan membersihkan hati kita daripada sebarang penyembahan atau kepercayaan yang salah, bab pertama ini mengajak para pendakwah agar bersih dari segala salah tanggapan, pesimis, buruk sangka, benci, ria’, ujub serta kegala keburukan yang ada dalam diri.

soal iman

Continue reading

Anak-Anak Tidak Mahu Buat Homework: Marah Atau Biarkan?

anak2

 

Memarahi atau push anak-anak adalah kesilapan besar yang biasa dilakukan oleh ibu bapa apabila anak-anak seawal tadika dan darjah satu tidak menyiapkan homework.

Setakat berdasarkan pengalaman dengan dua orang anak pertama, itulah yang selalu berlaku. Saya akan pastikan anak-anak menyiapkan homework.
Ada masanya, tension berlaku sehingga anak mengamuk dan menangis.

Tetapi itu dulu… Continue reading