Pertanyaan


0543

[poll id=”1″]

33 thoughts on “Pertanyaan

  1. Salam ummu saif..

    secara peribadi, saya meminati blog ummu saif, even it’s brief, the point is clear. n i do feel more comfortable stalking here, the issues relate me more..

    pada saya, ummu saif menulis adalah kebaikan buat saya n para pembaca.. n how it benifits the author, im sure im nobody to judge on.. so, neutral =P

    salam maal hijrah~

  2. salam

    janganlah menjadikan kerja sambilan ini satu bebanan kepada ummusaif. rasanya perlu diteruskan walaupun tidak banyak bahan. sekali sekala topik yang diutarakan dapat membantu orang lain

    salam maal hijrah

  3. Assalamualaikum Ummu Saif,
    Bagi saya teruskan, kerana banyak info yang boleh di perolehi di sini. Walaubagaimanapun ia bergantung pada tuan punya badan dan bergantung pada niat dan mungkin faktor-faktor yang lain yang patut di fikirkan.

  4. Terus terang, saya terlalu banyak sangat dilemma dalam diri tatkala ini.

    Antaranya, saya rasa bersalah bila menulis blog tapi takde masa atau tak buat sebaiknya dekat ‘housechores’ yg lain seperti menjaga keluarga, menguruskan rumah, study dan kerja.
    Maka, kerana itulah saya hanya menulis bila betul2 free atau idea mencurah2 supaya blh meenaip macam keretapi dan tak perlu ‘curi’ masa dengan banyak sekali.

    Kadang2 saya fikir bahan yang saya ingin utarakan overlap dengan penulisan di SIO, jadi saya fikir buat apa saya tulis lagi di USO.
    Saya juga kadang2 merasa rendah diri berbanding dengan cara penulisan SIO. Tapi memang itu realitinya, nak buat macam manakan..

    Tapi, yelah..USO tentu ada pembacanya tersendiri.
    Tatkala ini saya masih bermuhasabah…

  5. slm ‘alaik ya ummu saif..

    syukan jazilan krn mmbina blog yg begitu membina ini… Kalau blh ana inginkn bantuan dr ummu saif utk membina baiti jannati yg berlandaskn syariat… Bagaimana ye nk membinanya melalui bait muslim/ ade ke institusi2 lain spt tu? Moga2 ada jalannya..

    Jazakumullahukhair…

  6. Utk pengetahuan ummu saif juga, ana sudah pn memasuki alam pekerjaan. Spt yg kita tahu juga, di universiti2 mmg terdpt bait muslim.. Tp ana dh terlepas peluang tu..

    Syukran jazilan sekali lg jika ummu saif dpt membantu…

    Baarakallahufik..

  7. Assalamualaikum Ummu Saif,

    Pada pandangan akak Ummu Saif boleh lakukan sebagaimana yang Pak Din buat iaitu menulis respon terhadap SIO di sini (USO) memandangkan kebanyakan komen Ummu Saif membuka dimensi baru dari artikel yang ditulis di SIO.

    Akak faham dilema yang Ummu Saif alami, alangkan menulis komen di SIO pun boleh menimbulkan rasa bersalah di hati akak…menulis komen sambil mendukung baby tu dah kira perkara biasa.

    Walaupun sumbangan akak teramat kecil akak perlu menganggap ianya satu cara dakwah juga membantu generasi muda ini. Fikir di waktu lain, sambil buat2 kerja jadi seperti yang Ummu Saif kata, menaip selaju keretapi.

    Yakinilah, berfikir itu satu kebaikan, berkongsi apa yang difikirkan juga menggandakan kebaikan itu. Abu Saif kata bukan istilah “mencuri masa” tetapi mengagih masa.

    Kalau tetap dalam dilema tulislah mengenai research Ummu Saif, mana tau komen pembaca boleh mencambahkan idea. Alamak, banyak pula cadangan akak, jangan bagi Abu Saif baca ye, nanti dia suruh akak fikirkan cadangan2 ini untuk diri sendiri.

    Take care ye dik,

    Wassalam

  8. dilema.. dilema…
    saya sendiri pun suka membaca (dlm internet sj..) dan surfing cari ilmu…. tp masa amat terhad.
    Kat ofis.. curi2 masa sb ada kerja byk. Kat rumah rasa lebih baik habiskan bersama keluarga. Anak tak sekolah ok lg… tp kalau dah sekolah byk masa diperlukan

    so, bg sy.. jika rasa blh buat teruskan jgn sampai rasa berbelah bagi or bersalah esp to family… dan juga kerja yg official๐Ÿ™‚

  9. Salam, kak Muna!!๐Ÿ˜‰
    rindu dekat kak. maaf dah lama juga mai tak online sebab sibuk dgn penandaan kertas spm. cuti ni habis dengan kertas-kertas tu jelah.. nak buat mcm mana, dh tanggungjawab dan amanah. Tak mengapa lah tak berjalan pun..

    Mai setuju sgt kak muna menulis di blog ni. Tak mengapa, sgt faham dgn keadaan akak. Teruskan menulis mengikut kesuaian waktu akak. Walaupun sedikit, byk manfaat yg boleh dikongsi bersama pembaca yg lain.. You go kak!

    Salam Maal Hijrah 1430.
    Selamat Tahun Baru 2009.
    Mai berdoa moga Allah izinkan kite bersua lagi Insya Allah..
    Amin!

  10. Terima kasih semua di atas sokongan dan dorongan yang diberikan. InshaAllah, saya masih berusaha dan bermuhasabah…

  11. Salam..
    saya sgt suka dan kagumi artikel dari ummusaif sbb saya suka baca blog dari mereka yang berlainan profesi dlm kehidupan(pekerjaan).dapat melihat bagaimana ummusaif memandang sesuatu ataupun pendapat dari perspektif yg berbeza..

    tambahan lagi dpt berkongsi ilmu perubatan dan pengalaman semasa belajar dan sekarang..

    Take care ye ummusaif the baby and the children=)
    May Allah blessing always be with u always..ameen.

  12. Hehe..’comel’ je entri ummu saif kali ni..
    as i commented before, i LOVE this site..
    pandangan seorang “ustaz perempuan..” (bak kata abu saif)

    take it slowly and steady..
    takpela kadang2 idea tulisan bertindih SIO.kami ingin sekali dengar pandangan USO.๐Ÿ™‚

    chayok!
    take ur time.. dahulukan yg utama๐Ÿ˜‰
    we’re always support u! (insya-Allah)

  13. SALAM…ummusaif,

    Satu ms dulu waktu zmn belajar saya selalu tak yakin diri dan tak percaya dgn apa yg saya buat..tersepit antara mampu atau tidak..sekarang bila makin bertambah pengalaman dan ilmu sikit sbyk menguatkan keyakinan dan kekuatan diri bhwa memang benar tiada yg mustahil..saya semakin percaya pada kuasa ‘unconcious mind’..melalui kursus yg saya pernah hadiri mengenainya menambahkan lagi keyakinan sy bhwa kita mmg boleh buat apa yg kita nak jika kita betul2 mahu.. saya juga tgh cuba mampukan diri utk mencapai mahu yg tlh byk disetkan dikepala utk tahun ini azam baru..insyaAllah..mengurus kerja mendidik pelajar,ank sendiri,urus suami rumahtangga,urus hobi,menjalankan urusan dakwah..bla bla..sememangnya sesungguhnya kerja kita lebih byk dari masa yg ada namun 24 jam sehari tetap utk semua..moga kita diberi kebijaksanaan kekuatan dan kehebatan utk mengurus dan menjadikannya lancar dan terbaik.. insyaAllah..

    cadangan saya..mungkin sesekali kalo tak dapat selalu ummusaif boleh kongsikan ilmu kedoktoran tips2 kesihatan..tak panjangpun tak apa..yg ringkas dan pendek. itu menarik juga utk dikongsi..dah tentu tak bertindih ngan idea abu saif hehe๐Ÿ™‚

    selamat tahun baru hijrah dan masehi..1430h n 2009

  14. ya saya juga kadang2 menghadapi dilema yang sama..sukar betul untuk saya mencuri masa/membahagi masa di rumah untuk berblog..semua masa saya sudah dipenuhkan untuk keluarga-anak2, suami dan kerja rumah..sering juga rasa bersalah bila berlama2 di hadapan komputer rasa rugi masa sebab banyak benda yang saya boleh buat masa itu..tetapi saya masih juga menuli di blog sebagai catatan untuk anak2 saya..supaya suatu hari nanti ada sedikit peninggalan buat anak2 saya..sebab itu saya cuba juga mencari masa untuk menulis..di waktu tengah malam bila anak2 dan suami sudah tidur..ummu saif pula..entri di blog Ummu saif banyak memberikan faedah dan pengetahuan untuk orang lain..sekurang2nya di celah2 kesibukan rumahtangga dan kerjaya Ummu saif sempat juga memberi manfaat kepada orang laib..jangan berhenti menulis kerana tulisan kita akan kekal bersama masa yang berlalu pantas itu..

  15. Saya masih berusaha tapi saya selalu risau bila ‘berinternet’ ni sama ada untuk study, hobby, blog atau suka2, saya akan mengabaikan anak2. Kerana biasanya saya akan sentuh komputer dalam pukul 9-10, waktu tengok tv bersama anak2. So, kadang2 tak dengar pun apa yang anak tanya/bercerita. Rasa bersalah pun ada.

    Kalau dulu cuma abi mereka sahaja yang kerap menatap komputer, sekarang ummi pula. Tu la pasal, saya selalu reject apabila orang jemput berceramah. Cukup lah cuma ada seorang doktor, seorang pendakwah sepenuh masa dan seorang blogger di dalam keluarga saya.

    Saya mungkin akan terus menulis cumanya di waktu terluang sahaja (buat masa ini).

  16. itulah jiwa seorang wanita, isteri dan ibu..kerapkali diri merasa bersalah jika merasa tidak mampu memberikan yang terbaik untuk keluarga..terbaik dari segi masa, kasih sayang dan perhatian..seringkali juga seorang wanita itu berkorban segala-galanya demi sebuah keluarga.

    pengorbanan dan kasih sayang seorang wanita itulah yang menjadi tunjang kebahagian sebuah keluarga; kejayaan anak2 dan berdiri di belakang / (sebelah?) suami menyokong perjuangan suami…

    apa-apa pun saya doakan ummu saif sekeluarga sentiasa diberkatiNya kerana keberkatan itulah yang memberi cahaya kebahagiaan dan ketenanagan di dalam keluarga..insyaallah

  17. Salamalaik.
    Intansurullaha yansurukum.
    Ihfazillah yahfazuka.
    Sekali melakukan maksiat, adalah amat sukar untuk ditanggalkan dari hati, bukan?
    Kerana saya sudah menghadapinya.
    Oleh itu, kepada semua, jangan sekali-kali ingin ‘mencuba’ walau sekali melakukan maksiat kerana di saat itu nafsu akan menguasai diri.
    Ingat selalu, Iman di dalam hati itu sering berbolak-balik, kadang2 di atas dan kadang2 di bawah.
    Orang yang bijak ialah mereka yang suka menerima dan meminta nasihat.
    -Umar alKhattab
    Tegurlah ana jika ana melakukan kesilapan.
    Salamalaik.

  18. ok je ummu saif..
    utamakan yang utamakan..
    betul, cukupla seorang dalam keluarga..
    tugas perlu dibahagi2..

    moga ummu saif najah! ameen..

  19. Kembalikan saat pertama kali ummusaif berjinak-jinak dengan laman ini…
    why did ummusaif end up here in the first place?
    if the cause is still relevant, perhaps ummusaif just need a slight alteration in doing things, especially in running the site.

    mcm yg abusaif selalu nasihat dulu-dulu, persoalan di kepala bukan hanya boleh diselesaikan dengan jawapan yang objektif; teruskan @ tutup ? [oh, i hate polls..]

    wishing the very best for Abu Saif and family… Allah Knows Best… (^_^)

  20. Salam.

    Kak muna, mungkin boleh consider amalan org barat iaitu melatih anak tidur awal, seawal 8 atau 8.30 bagi yg kecil, atau 9.00 mlm (maksimum), agar selepas itu ada masa utk urusan peribadi seperti menulis blog. I’m sure you know better about jumlah hours utk budak tidur mlm mengikut umur. Kalau mat salleh, masa ni dia nak gunakan utk suami isteri ada masa bersama, watching movie atau cuma duduk berbual sebab seharian penat dan sibuk…. Tapi ye laa… ada parents kat msia, pukul 8 mlm baru sampai rumah, nak buat macam mana pulak…

    Tapi saya yg buat masa ni fulltime housewife pulak, bila anak-anak tidur pukul 9 mlm, saya pun mata dah nak tertutup dah…hehehe…

  21. salam
    ummu saif kne kuatkan semangat!
    sy byk blaja dr blog ni n i love it very much!!!!!
    nk pg claz2 agama n cramah kdg2 xsempt so alternatif lain sy cri ilmu thru internet..n slh stu nye dr blog ni.

    smoga ummusaif dpt m’cari jln pnyelesaian yg sebaiknye n may Allah bless u always!

  22. ummusaif..sy pon dlm dilema skarang tp lari dr topik di ats.
    sy perlukan sgt3 nsihat dr ummusaif.
    sy bru habis degree n bru bkerja sbulan.sy sudah b’kwn dgn seseorang n kami merancang utk b’kahwin dlm mse t’dekat..insyallah dlm tahun ini jgk.
    masalahnya,emak mahu sy sambung master di UK.sy tak tahu sma ada sy patut pergi ke tidak.if sy dpt,sy akan masuk this september.pd pandangan ummusaif,adakah selamat utk sy ke sana seorg dri?drpd cerita kwn2 yg pernah ke sne..buat sy takut tak dpt jg diri dgn keadaan di sana.sy igt hendak b’kahwin dahulu b4 pergi ke UK.adakah itu yg t’baik?
    maaf if sy tnya ummusaif di tmpt or mse yg tak sesuai tp sy btul2 buntu utk m’buat kputusan.sy takut akan mngecilkan hati mak.sy hrp ummusaif dpt m’bntu memandangkan ummusaif pernah belajar di UK.

  23. salam chomot.

    Bagi saya, UK tu safe utk student wanita kita. ianya tak le ulu mana, plus kt sama dah ramai org melayu, dh macam kampung malaysia.

    budak2 A-level lagile depa kena campak ke bording school sorang2 yg sahnya tak jumpa melayu lain, tp survive aje.

    pasal nak kawin dulu b4 fly tu kena fikir semua dan banyak aspek, antaranya adakah suami akan ikut ke UK selepas nikah. kalau suami stay kt msia, tak banyak beza cumanya hubungan lbh secured.
    Long distance relationship pun ada dugaannya antaranya, rindu2, sat gi tak blh fokus study, bil telefon melambung.

    kesimpulan, sambung study tu good opportunity. Susah nak dapat peluang study di oversea. Kawin, kena bincang lelaki dan perempuan dan famili.

  24. To ummuahmads

    actually, saya tak le strict sgt waktu tido anak2. biasanya kalau depa tak tido ptg, b4 10 tu, depa dh tido. yg sulung tu, pukul 9 dh tido. yg kecik ikut nasib le. Bcoz kadang2 itu aje masa yg kita ada utk melayan kerenah depa lepas balik rumah. 8pm br abih solat maghrib. Then makan malam. Kemas2 pukul 9 baru nak duduk. Masa tu le nak tgk tv dgn anak2, tanya homework depa dan bersembang2.

    Oversea, 5 pm sharp dah keluar opis. Perjalanan balik tak lama. School hours mostly satu sesi pagi. Maghrib ikut season ie summer or winter. Kadang2 awal, kadang2 lewat. So, waktu tido dan berjaga tak tetap.

    Bagi housewife maybe ada lagi banyak masa dengan anak2 esp yg belum bersekolah.

    So, terpulang ikut kesesuaian masing2. Setiap keluarga berbeza.

  25. salam ziarah..masa dan kelapangan sentiasa mencemburui.dan lain org lain lah kepakarannya.jadi,jgn la merasa rendah diri dengan SIO..kerana dua2 mempunyai jumlah ‘waktu lapang’ yg tidak sama..mungkin SIO punya lebih waktu memikirkan tajuk penulisannya,memperbaiki gaya bahasanya,mencari bahan2 rujukan tambahan..mana kala ummu saif sebagai ibu,waktu yg lebih itu adalah utk anak2 dan keluarga..saya rasa itu fitrah seorag ibu..:-)

  26. assalamualaikum ya ummu saif.khaifa haluki..penulisan blog akak (ummu saif) sgt baik..sekurang2nya memberi idea kpda students medic diluar sana.almaklumlah..pelajar kedoktoran adalh pelajar yg memrlukan komited bersungguh2 dlm pengajian.. mgkin mereka juga boleh jadi spt ummu saif..

    disini ana nak ambil kesempatan utk bertaya kpd ummu saif..ana sgt teruja utk megenali ummu saif lebih2 lg setelah ana membaca Buku Aku Terima Nikahnya..skrg ana dalm perncgn mendirikan rumahtangga..namun memandagkan ana masih dalam pengajian. ana memerlukan byk bimbingn dan rujukan utk ana mghadapi hari depan..apakah nasihat ummu saif utk ana…kerana selepas walimah nanti (inshaAllah)ana akan berpisah dr suami dalm tempoh setahun(ana belajar kat Semenanjung, bakal zauj akn berada di Sabah)..

    salam ukuwah..

  27. Salam BiruRuhulJadid,

    Tahniah dan semoga berjaya dari saya. semoga rumah tangga yang bakal di bina kukul dan kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

    InshaAllah, kalian berdua pasti tahu apa yang terbaik apabila diuji. Janganlah risau sebelum diuji.
    Sesungguhnya, setiap ujian adalah utk meningkatkan keimanan. Teruskan berdoa dan solat.

    -ummusaif

Leave a Reply

